Bekkenfysiotherapie

Bekkenfysiotherapie richt zich op de behandeling en preventie van klachten in het gebied van de lage rug en bekken, lage buikorganen en de bekkenbodemspieren.

De bekkenbodemspieren liggen onderin het bekken en ondersteunen de blaas, darmen, baarmoeder of prostaat. Ze spannen aan om urineverlies of een verzakking tegen te gaan en ontspannen bijvoorbeeld bij toiletbezoek. Daarnaast spelen ze een rol bij seksualiteit en zijn belangrijk voor de stabiliteit van het bekken en de lage rug.

Wanneer er in één van de structuren in het bekken een probleem optreedt kan dit resulteren in klachten op het gebied van plassen, ontlasting of pijn bij het vrijen. Ook lage rug en bekkenpijn kunnen een relatie hebben met bekkenbodemklachten.
De bekkenbodemspieren werken nauw samen met de buik- en rugspieren en hebben een belangrijke functie in het dagelijks bewegen.

Klachten in het bekkengebied kunnen door verschillende factoren ontstaan bijvoorbeeld na een blaasontsteking of op een verkeerde manier plassen of ontlasten maar ook is het mogelijk dat er problemen ontstaan na een buikoperatie of een zwangerschap en/of bevalling.

Naast het aanleren van oefeningen kan de bekkenfysiotherapeut ook informeren en adviseren over de houding, het toilet-gebruik en het eet- en drinkpatroon.

Klachten waarmee je bij de bekken fysiotherapeut terecht kunt zijn:
- Bekkenklachten bij zwangerschap
- Problemen met plassen en ontlasten, moeilijk winden kunnen ophouden
- Vage klachten in onderbuik, schaambeen of stuitje
- Klachten die kunnen wijzen op een verzakking (zoals balgevoel, geen gevoel en zwaar gevoel)
- Pijn bij vrijen

Binnen onze praktijk kunt u voor bekkenklachten een afspraak maken met Winnie Brown.