Impressie

Dry needling

Wat is dry needling?
Dry needling is een behandelmethode waarbij een hiervoor speciaal geschoolde fysiotherapeut spieren aanprikt, zodat deze snel en langdurig ontspannen raken.
Bij dry needling wordt gebruik gemaakt van een acupunctuurnaald, echter de therapie is gebaseerd op westerse neuro-fysiologische werkingsmechanismen.
Bij dry needling worden spierverhardingen, of wel triggerpoints aangeprikt.

Wat is een triggerpoint?
Een (myofasciaal) triggerpoint is een verharding in de spiervezel die niet alleen pijn veroorzaakt  in de spier zelf, maar ook een uitstralende pijn kan geven.

Kenmerken voor een triggerpoint zijn:
- pijn en stijfheid in de spier met of zonder uitstraling
- bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
- verminderde kracht in de betrokken spier
- pijnklachten en pijnontwijkend gedrag
- tintelingen in arm of been

Triggerpoints kunnen door een grote diversiteit van factoren ontstaan. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- een acuut moment, zoals een (sport) trauma, of een verkeerde beweging
- een verkeerde en/of eenzijdige houding
- overbelasting vooral bij sporters
- langdurige afwezigheid van beweging , bijvoorbeeld door gips
- psychologische factoren, zoals stress of depressie
- voetafwijkingen of verschillen in beenlengte b.v. na een botbreuk

Wat doet de fysiotherapeut?
De fysiotherapeut analyseert eerst de klachten door een gesprek en onderzoek. Als er gekozen wordt voor dry needling als behandeling, zal de fysiotherapeut specifiek in de spieren zoeken naar de triggerpoints, waarna hij deze plaatsen behandelt om de spieren te ontspannen.
Allereerst zal een naaldje ingebracht worden wat bijna niet voelbaar is. Als het juiste triggerpoint wordt aangeprikt, spant de spier zich kort aan, wat een soort krampgevoel geeft. Hierna zal de spier zich ontspannen en kan men zich meestal direct beter bewegen. De behandelde spieren kunnen kortdurend wat vermoeid en/of pijnlijk aanvoelen. De patiënt  krijgt gerichte oefeningen mee om de verbeterde situatie te onderhouden.

Wat zijn de kosten?
Dry needling valt onder fysiotherapie en wordt vergoed door uw zorgverzekeraar als u een aanvullende verzekering heeft afgesloten.

Binnen Fysiotherapie Delft is Robbert Rutjes de therapeut die dry needling toepast.